Guillaume Reynaert blikt terug op logistieke transformatiejaren

Wednesday, August 26, 2020
Image title
Image title

“Niet zonder slag of stoot, maar dit heeft mij gevormd als mens!”


Guillaume, je bent nu 3 jaar logistiek verant-woordelijke bij Ameel Candy World. Hoe blik je terug op de voorbije drie jaar?

“Voor ik op mijn functie als Logistiek verantwoordelijke startte, was ik reeds 9 jaar actief bij de firma Ameel Candy World. Dat heeft mij het voordeel gegeven dat ik het reilen en zeilen van de firma reeds grotendeels kende. Natuurlijk komt er bij een nieuwe functie heel wat nieuwe materie kijken en vergde het tijd om me hier op in te werken. Zo werd ik plots leidinggevende van een ploeg van 20 mensen en verantwoordelijk voor een warehouse van 5500 m² en een wagenpark van maar liefst 9 vrachtwagens."

De passie voor het logistiek gebeuren leeft enorm bij me en zorgt er ook voor dat ik deze job met plezier kan uitoefenen. De variatie in deze job maakt dat geen enkele dag dezelfde is en je elke dag voor verrassingen komt te staan. De uitdaging is om die verrassingen niet als problemen te zien maar als uitdagingen. Het leiding geven aan mensen en managen van taken en processen staat bovenaan mijn takenpakket. Hierin leer ik nog elke dag bij. De weg die ik tot nog toe afgelegd heb, was niet zonder slag of stoot. Maar dit heeft me als persoon gevormd tot wie ik nu ben en heeft me ook doen groeien in mijn functie.”

Image title
Wat zijn de voorbije jaren de belangrijkste verwezen-lijkingen van je team geweest?

“Op 1 januari 2020 schakelden we over naar een nieuw Warehouse Management Systeem om onze logistieke operaties mee te managen. Dit ging gepaard met een intense lange periode van voorbereiding en testing. Ook de voorbereiding op het behalen van ons ‘IFS Logistics’ certificaat behoort tot een belangrijk project van het voorbije jaar. Het is voor ons namelijk zeer belangrijk om dit label te halen. We mogen trots zijn op het resultaat. "

"Tenslotte was de zoektocht naar een goede transporteur die ons als partner kan bijstaan om onze klanten op een goeie manier te beleveren misschien wel de moeilijkste taak van de afgelopen jaren. Dezelfde service bieden als onze eigen chauffeurs via een transporteur is quasi onmogelijk.”

Ook het logistiek apparaat is gemoderniseerd de voorbije jaren. Hoe vertaalt zich dit in de praktijk?


“Op 1 januari 2020 zijn we overgeschakeld naar een nieuw Warehouse Management Systeem. Dit systeem staat rechtstreeks in contact met het systeem die de orders van onze klanten verwerkt. Zo kunnen we op een efficiëntere manier onze logistieke operaties managen en uitvoeren. Doordat we overgeschakeld zijn tot scanning op meer dan 50% van onze operaties gaan we ook op een productievere en transparantere manier te werk. Van zodra de goederen bij de goederenontvangst gescand zijn, zijn deze ook beschikbaar op onze webshop met de nodige info zoals vervaldata en hoeveelheid. Het op een andere manier stockeren van goederen heeft ons ook een winst in stockageruimte van 20% opgeleverd. Hierdoor winnen we ook 30% tijd bij het stockeren van onze goederen.”

Image title
Onlangs werd de minimum bestelhoeveelheid voor gratis levering opgetrokken van €150 naar €250. Hoe komt het dat transport de laatste jaren zoveel duurder geworden is?

“Dit is onder meer te wijten aan de kilometerheffing die steeds duurder wordt en doorweegt op onze transportkost. ‘Time is money’ is een regel die al lang geldt in de transportsector. Vandaag moet alles heel snel gaan en de klant wordt steeds veeleisender. Omdat wij onze service hoog willen houden, geven wij extra services aan onze klanten."

"Ook de juiste partners om dit verhaal te doen slagen, spelen hier een belangrijke rol. Een partner vinden die de goederen binnenzet en afstapelt bij de klant is geen evidentie. Want dit hoort niet tot een normale drop van een chauffeur. In de nabije toekomst zullen we ons transport ook verder optimaliseren om op een nog rendabelere manier het logistieke proces te vervolledigen.”

Image title
Wat is jouw logistieke missie voor de komende jaren?

“Het verder rentabiliseren van de verschillende logistieke processen staat hoog op onze agenda. Ook het vervangen van orderopnames op papier door scanning of voice picking wordt een uitdaging. Tenslotte moeten we blijven verder optimaliseren en zoeken naar nieuwe tools om onze huidige flows te optimaliseren.”

Opvallend was ook dat enkele van onze vrachtwagens in een nieuw jasje steken. Vanwaar deze beslissing?

“Veel mensen denken op vandaag nog steeds dat ons bedrijf Lollywood heet, maar niets is minder waar. Lollywood was 20 jaar geleden het eigen merk waar we met Ameel Candy World mee wilden uitpakken. Vandaar de groene vrachtwagens met Lollywood-branding op. Maar vandaag is Ameel Candy World zoveel meer dan enkel Lollywood. Daarom de switch naar een uniformere look & feel met de kleuren van Ameel Candy World: wit, blauw én oranje. Een logische keuze.”


Loading
Loading