Ontdek de meest verrassende resultaten van het grote chocolade-onderzoek

zaterdag 3 maart 2018
Image title

Dat we als Belgen tot de grootste chocolade-eters ter wereld behoren mag niemand verbazen. Het favoriete chocolademerk van de Belgen, Côte d’Or, wou wel eens weten wat de Belg zijn ‘relatie’ is met chocolade en hoe hij of zij die het liefst eet. Uit het onderzoek, gevoerd bij maar liefst 1.002 landgenoten door het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting, kwamen enkele héél verrassende resultaten:

Image title

91% van de Belgen eet maandelijks wel eens chocolade!

79% van de Belgen geniet van zijn chocolade met een drankje, vooral koffie

73% heeft altijd chocolade in huis – bij de 55+ is dat zelfs 80%!

60% geeft aan dat chocolade hun ultieme ‘geniet/me-moment’ is.

42% van de ondervraagden wil zijn/haar chocolade niet delen, hoewel ze in Wallonië daar toch iets meer toe bereid zijn dan in Vlaanderen (62% vs 55%).

12% van de Belgen verstopt zijn chocolade voor zijn partner, kinderen of ouders. En daar zitten wel erg vreemde plekken bij: in de badkamer, de lade met sokken, in de garage, slaapkamer of zelfs het tuinhuis.

Generation-Y eet chocolade als beloning.

Generation-X eet dan weer chocolade om te ontstressen.

▪ De meerderheid beschouwt chocolade als ‘een goede vriend’ die je opvrolijkt maar 44% eet ook meer chocolade dan ze eigenlijk van plan waren.

Mannen zijn vaak ‘stiekeme’ chocolade eters. Vrouwen daarentegen zijn vooral op zoek naar een ‘me-moment’.

▪ Iedereen heeft één of meer ‘chocoladerituelen’ (de manier waarop ze chocolade eten).

▪ Welke chocolade we dan het liefst eten? Hoe ouder we worden, hoe bitterder die mag smaken. Vijfenvijftigplussers houden duidelijk meer van pure chocolade, terwijl de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar melkchocolade bestempelt als hun favoriete soort.

Met dit onderzoek wou Côte d’Or inzicht krijgen in de Belgische behoeften en rituelen van de chocolade-eter. Het mag duidelijk zijn dat chocolade een zeer emotionele beleving is en wezenlijk onderdeel uitmaakt van onze gewoonten en wie we zijn.


Laden
Laden