7 concrete tips om je als krantenwinkel heruit te vinden

maandag 5 februari 2018
Image title
Ameel Candy World is al bijna 60 jaar een groothandel in alles wat zoet is. Het bedrijf levert haar producten aan diverse doelgroepen en zag de dagbladsector de afgelopen jaren evolueren. De rol van Ameel is steeds meer die van adviseur. De keuze van de aangeboden producten in de winkel, is net zoals de indeling ervan en de plaats waar producten gepositioneerd worden van cruciaal belang. Jim Bogaert en Christ Suply van Ameel verduidelijken hun visie op de impulssector en op de toekomst van de dagbladhandel met 7 concrete tips om je als krantenwinkel heruit te vinden.Image title

Ameel Candy World was lang te omschrijven als ‘100% grossist’, maar dat is intussen niet meer het geval. Naast merkproducten worden er ook eigen en exclusieve producten verdeeld, telkens met een passend en uniek concept.

Daarvoor wordt ook zusterbedrijf United Sweets betrokken: het verpakkingsbedrijf dat aangekochte bulkgoederen in kleine porties verpakt. De veelheid aan goederen en diensten die Ameel biedt, resulteren in een gevarieerd doelpubliek: drankencentrales, bakkers, doorverkopers, ziekenhuizen en ga zo maar door. Omdat het doelpubliek zo gevarieerd is, wordt het ingedeeld in verschillende categorieën, waarvan dagbladhandels er één is.

Image titleJim Bogaert (Marketing) en Christ Suply (Commercieel Directeur).

“Krantenwinkels zijn eigenlijk het perfecte voorbeeld van de impulsmarkt”, zo gaan Christ Suply (commercieel directeur) en Jim Bogaert (digital marketing manager) van start.

Rol van Ameel Candy World: van verdeler naar adviseur

Image title
Meer dan ooit is het op die impulsmarkt voor groothandelaars belangrijk om krantenwinkels te begeleiden bij de invulling van hun shop. De tijd waarin verkopers van winkel naar winkel gingen om de bestellingen op te nemen, is voorbij, merken Jim en Christ: “Dagbladhandels moeten vechten om het hoofd boven water te houden. Om die reden wil elke winkel haar winst(marges) optimaliseren. Het heeft dan ook geen zin meer dat wij bij klanten enkel een product gaan voorstellen en hun bestellingen noteren. Bestellingen gebeuren vandaag de dag simpelweg online.


"Wat daarentegen wel belangrijk wordt, is dat er vertegenwoordigers beschikbaar zijn die helpen de juiste producten aan te bieden, de juiste plaats ervoor te bepalen en hun winkel logisch in te delen. Ook wij hebben onszelf opnieuw uitgevonden. Onze nieuwe taak is (kranten)winkels te inspireren. Uiteraard moeten we nog altijd producten tonen, laten proeven en verkopen. Maar we kunnen veel meer tijd steken in het adviseren en het aanbieden van uitgewerkte ideeën.


"Dat inspireren gebeurt op twee manieren: er wordt geholpen met de keuze van producten die kunnen verkopen en er wordt mee nagedacht over de inrichting van de winkel."


1. Breng verhalen in uw winkel

Enerzijds hebben krantenwinkels vandaag nood aan een geoptimaliseerd aanbod. Volgens de visie van Ameel Candy World moet je, als je aanbiedt wat in de winkel naast je ook te vinden is, het verschil maken door klanten een beleving te bieden. Je moet verhalen brengen en niet zomaar het ene product naast het andere plaatsen. 

Tegenwoordig moeten artikel(groepen) ondersteund worden door een verhaal, zodat de (potentiële) koper een ervaring beleeft. Een voorbeeld van Christ en Jim is het volgende: “Wie bijvoorbeeld wijnen aanbiedt, zorgt beter dat klanten er iets over kunnen bijleren. Door een iPad bij je product te plaatsen waarop een filmpje speelt over hoe de wijn gemaakt wordt en waar hij vandaan komt, bied je klanten iets extra. Je creëert op die manier eenvoudigweg een reden om hen terug te laten komen.”

2. Ga voor een persoonlijke beleving

De extra beleving kan ook liggen in een persoonlijke aanpak. “Als je weet dat je klant bijna jarig is en jaarlijks een feestje geeft, meld hem dan geheel vrijblijvend dat je een lekkere wijn in je assortiment hebt. Als je daar een verhaal bij kan vertellen, bied je hem niet enkel een beleving, maar informeer je hem tegelijk van je uitgebreide aanbod. Is het niet deze keer, dan komt hij de volgende keer misschien bij jou om wijn.” 

Image title

3. Zorg voor structuur in uw winkelpunt

Anderzijds helpt Ameel bij de indeling van de winkel. “Logisch gestructureerde winkels verkopen nu eenmaal meer”, vertellen Christ en Jim: “Mars, Snickers, Coca-Cola ... iedereen moet bepaalde merken aanbieden. Maar verhoog het aantal facings van die producten en je verkoop stijgt mee.

Image title

4. Plaats uw koelkast bij uw kassa

"Een belangrijk element in dat opzicht, is de plaats van de koelkast in de zaak. Wanneer je drankverkoop gepositioneerd is op een rustpunt, zoals aan de kassa, zullen impulsaankopen resulteren in een hogere drankverkoop. Maar dat is niet alles, want ook de indeling van je koelkast is bepalend. Een volle frigoruimte zal voor een hogere omzet zorgen, zeker wanneer de vaakst gekochte producten zoals bieren en cola’s zich op ooghoogte bevinden.

Image title

Image title

5. Durf geschenkartikelen verkopen in uw winkelpunt

Ameel probeert mee te evolueren met de markt door ook veganistisch, gluten- of suikervrij snoepgoed en light dranken aan te bieden of door mee te zijn met het steeds groter wordende assortiment iceD teas. Ook voor klanten is mee zijn met de markt en vernieuwen cruciaal. Nog te weinig verkopers zijn volgens Jim en Christ voorbereid op wat komt: “Als er feestdagen in het verschiet liggen, zorg dan dat je op tijd voorbereid bent. Je ziet te veel dagbladhandelaars die elders hun eigen cadeaus voor Valentijn of Moederdag gaan kopen. Terwijl hij ze zelf kan aanbieden en er iets aan kan verdienen.

Image title

Een voorbeeld van werkende, nieuwe marktproducten zijn de giftboxen die vandaag in heel wat krantenwinkels te vinden zijn. Ze zijn al enkele jaren aan een opmars bezig en bevatten verschillende producten in eenzelfde thema. Meestal zijn de boxen gelinkt aan feestdagen zoals Valentijn, Pasen, moeder- en Vaderdag, Kerstmis of aan bedrijfsfeestjes of eindejaarsbedankingen.

Image title

De verrassingsdozen werken goed bij dagbladhandelaars, vertelt Christ Suply: “Door boxen in thema’s in te delen, zien klanten dat een belangrijke (feest)dag er bijna aan komt. Met een up-to-date aanbod, help je de klant dus eigenlijk aan een cadeau dat hij sowieso zal kopen. De kunst van een goede dagbladhandelaar is dat hij verkoopt wat mensen toch moeten kopen. Meer nog: dat hij datgene aanbiedt waarvan mensen nog niet weten dat ze het nodig hebben, maar dat ze het beseffen én kopen wanneer ze het in jouw winkel zien liggen.”

6. Overweeg een koffiecorner

"Een andere tip is na te denken over de positionering van een koffiecorner. In een koffie- of lottohoek creëer je nieuw een rustpunt, waar mensen stilstaan en rondkijken naar de producten in de omgeving. Een recente tendens is de on-the-go-trend. Mensen eten wat ze kopen niet meer noodzakelijk thuis op. Het impulsgebeuren wordt belangrijker en het is helemaal niet moeilijk om daarop in te spelen. Door een plek te creëren waar klanten in je zaak een koffie kunnen drinken, nemen mensen een rustpauze en kopen ze er misschien wel hun krant en een gebakje bij. En waarom zouden ze de volgende dag niet opnieuw passeren om een goeie koffie te drinken en een magazine te lezen?

Image title

Image title


7. Gebruik Facebook om uw producten lokaal te pushen!

Het wordt ook zaak om van de digitale wereld je vriend te maken. Jim benadrukt dat advertenties via Facebook heel weinig kost in verhouding met het publiek dat je ermee kan bereiken. “Push producten naar specifieke doelgroepen om je toekomst te garanderen. Het is nu het moment om volop in te zetten op Facebook!

Image title
Laden
Laden