Social media tips en trends uitgelicht voor uw zaak door onze marketeer!

dinsdag 3 november 2020
Image title
Hoe moet je je als winkelier de komende 5 jaar online gaan profileren? We vroegen het Jim Bogaert, marketeer bij Ameel Candy World. Eén iets staat vast: starten kan je vandaag nog én volhouden is dé clue van het verhaal!
Image title
Hoe kan je als winkelier online groeien de komende 5 jaar?

Authenticiteit. Wees eerlijk met je doelgroep en vertel hen over hoe je je zaak probeert te runnen. Vertel hen positieve zaken, maar durf hen ook de zaken te vertellen waar je als winkelier mee worstelt."

"Twijfel niet om je smartphone te nemen en via een video eenvoudig een vraag te stellen aan je doelgroep. Wat vinden jullie van deze snoepen? Willen jullie nog meer dergelijke producten? Durf de conversatie met je doelgroep aangaan. Toon de mens achter jouw zaak."

"Marketingtools hoeven trouwens niet duur te zijn. Met een smartphone kan je gemakkelijk video’s en foto’s maken. Een video hoeft niet perfect te zijn. Jouw klanten verwachten dat ook niet. Authenticiteit en eerlijkheid verwachten ze dan wel weer. De inhoud van je boodschap is belangrijker dan de look & feel er van."

Image title

Mooi gezegd, maar hoe start ik nu concreet?

“Eerst en vooral: verkoop niet via je sociale media. Daar zit jouw klant echt niet op te wachten. Zoek een uniek product in je winkel en vertel je klanten waarom dit product nu zo uniek is. Geef je klanten een waarom. Waarom zouden ze naar jouw winkelpunt komen én niet naar de zaak 400 meter verderop?"

"Neem een kladblok en schrijf 10 waarom’s op. Maak dan tekstjes over deze waarom’s. Neem een foto van een trouwe klant en vraag die klant waarom hij naar jouw winkel komt. Stel een open vraag op je facebookpagina: Wat mist mijn winkel nog?"

"Geef ook niet op na 3 Facebook-posts. Probeer eens 1 jaar lang elke week 2 facebook-posts te plaatsen. Je zal ervan versteld staan hoe ver je na 1 jaar zal staan. Gewoon doen en volhouden. Probeer niet te verkopen, maar te informeren en te inspireren. Vertel het verhaal van je winkel."

Image title
"Documenteer alles wat je doet. Film bijvoorbeeld de Ameel Candy World vrachtwagen die een heerlijke lading snoep komt leveren. Leg je dagdagelijkse gebeurtenissen vast en deel ze met je doelgroep. Je hoeft niet altijd te creëren. Documenteren is vaak al interessant genoeg!”

Welke marketing-trends komen op ons af?

“Het verhaal video blijft super relevant. Wie creatief met een smartphone video’s kan maken, zal sowieso een voordeel hebben. Dus pak je smartphone en experimenteer met je camera. Probeer leuke foto’s te nemen, creëer een opvallende video. Vraag desnoods hulp aan je zoon of dochter. Het is nooit gemakkelijker geweest om creatief te zijn met foto of video. De kleinste zelfstandige kan even mooie foto’s maken als de grootste retailer van het land."

"De social media platformen zullen Facebook, Instagram en Tik Tok blijven. Maar als ik winkelier zou zijn, zet ik nu 100% in op Instagram. Moeilijker om resultaten te bereiken dan een post op Facebook, maar op lange termijn zal het op Instagram te doen zijn."

Image title
"Trouwens: webshops worden binnenkort gratis. Wie een Facebook of Instagram account heeft, zal binnenkort gratis producten kunnen toevoegen op de desbetreffende account en zomaar online kunnen verkopen. Een reden te meer om je publiek op deze platformen te bereiken. Straks zal het super eenvoudig zijn om online te verkopen.”
Laden
Laden